Teknik "Pasak 4 M"
Salam perjuangan dan kasih sayang.

Setiap orang mahu dirinya disukai dan dihormati oleh orang lain. Hal ini demikian kerana tuhan telah menjadikan perasaan ini secara fitrah di dalam diri manusia.Hari ini saya ingin kongsikan teknik-teknik supaya anda disukai dan di hormati. Saya namakan teknik ini sebagai teknik "Pasak 4 M"

M yang pertama ialah Menolong. Manusia suka jika dirinya ditolong. Jadi untuk menjadikan diri anda disukai, perbanyakkan aktiviti menolong. tolonglah sesiapa sahaja samada ibubapa anda, sahabat-sahabat anda dan orang-orang yang memerlukan pertolongan.
M yang kedua ialah Menerima. Anda mesti menjadi seorang yang dapat "MENERIMA" orang lain. jika anda bercita-cita supaya orang disekeliling menerima anda, mulai sekarang belajarlah untuk menerima orang lain.
M yang seterusnya ialah Menghargai. Menghargai apa sahaja yang berada disekeliling anda. Ini penting kerana tidak ada seorang manusiapun yang tidak ingin dirinya dihargai. sekali kita menghargai diri orang lain, kita akan sentiasa dihargai pula oleh orang lain.
M yang terakhir sekali ialah Mengasihi. Belajarlah untuk mengasihi orang-orang di sekeliling anda.kasih sayang merupakan sesuatu yang diperlukan oleh semua orang. Jadi, berilah kasih sayang tanpa mengharapkan apa-apa balasan keduniaan. Dengan izin Allah, anda juga akan dikasihi oleh makhluk di langit dan di bumi.

wallahu a'lam
0 Responses

Post a Comment

  • Followers

  • About Me

    My photo
    Diputrakan di Kg Pendek, Kota Bharu Kelantan.Mula bersekolah di S.K.Kota dari darjah 1 hingga 6 kemudian meneruskan pelajaran di SMKA Falahiah dari tingkatan 1 hingga 6 atas. Lulus dengan cemerlang di dalam STPM dan melanjutkan pengajian di Universiti Malaysia Terengganu dalam bidang Kaunseling kemudian mengambil Dip of Ed di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pengkhususan dalam bidang Bimbingan dan Kaunseling.Pernah menjawat jawatan sebagai Presiden Kelab Mahasiswa Kaunseling Universiti Malaysia Terengganu dan Presiden Kelab Mahasiswa Islam Universiti Malaysia Terengganu . Beliau juga merupakan pemegang kepada Sijil Lawrence Walter Award yang merupakan Chief Master Trainer dan President of The Art Of Learning and International Institute Of Learning Without Learning.Beliau merupakan panel Brain Base Learning dan panel modul Personaliti untuk Sekolah Menengah Imtiaz seluruh Terengganu.Sekarang bertugas sebagai guru kaunseling di Sekolah Menengah Imtiaz Besut.Beliau aktif di dalam mengendalikan program Power Learning dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, universiti,sekolah menengah dan rendah di seluruh negeri.